You are here: Home
JEDYNKA
fundacja otwocka
" Zawsze bądź szlachetny.
Bądź do pomocy gotowy. "
Zajęcia z profilaktyki uzależnień
Od 1 marca do 31 grudnia 2012 r. 105 uczniów SP1 podzielonych na osiem grup uczestniczy w zajęciach z profilaktyki uzależnień, prowadzonych przez wykwalifikowanych nauczycieli. Zajęcia finansowane są ze środków Miasta Otwock. Dostrzegamy potrzebę działań profilaktycznych z zakresu zapobiegania zażywaniu substancji psychoaktywnych oraz nowemu, niebezpiecznemu zjawisku picia przez dzieci napojów energetyzujących.
Proponowany przez nas program ma na celu zmniejszanie ryzyka występowania uzależnień od alkoholu, narkotyków i innych szkodliwych substancji, poprzez opóźnienie lub przeciwdziałanie inicjacji, niedopuszczanie do eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi, zmniejszanie ryzyka ich używania oraz związanych z tym problemów. Do zadań programu należy dostarczenie dzieciom i młodzieży informacji na temat zdrowego stylu życia oraz zmotywowanie do poszukiwania konstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnościami, aby uzależnienia nie stały się zastępczymi sposobami radzenia sobie ze szkodliwymi społecznie zachowaniami
Proponujemy realizację zadań poprzez zorganizowanie zajęć:
- psychoprofilaktycznych: celem jest podniesienie kompetencji życiowych oraz społecznych dzieci i młodzieży, przez nabycie ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych, w tym umiejętności nawiązywania kontaktów z ludźmi, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, opierania się naciskom ze strony otoczenia itp. (jedna godzina w tygodniu dla grupy);
- rekreacyjno-sportowych: celem jest zagospodarowanie czasu wolnego, uczenie dzieci współpracy w grupie, kształtowanie postawy zdrowego współzawodnictwa, ograniczenie kontaktu z grupami nieformalnymi, często przejawiającymi oznaki patologii społecznej (jedna godzina dla każdej grupy w br. szkolnym i jedna godzina dla każdej grupy w przyszłym roku szkolnym);
- promujących zdrowy styl życia: celem jest wskazanie zachowań prozdrowotnych i zwiększenie świadomości dzieci i młodzieży dotyczącej zagrożeń zdrowia (jedna godzina dla każdej grupy w przyszłym roku szkolnym);
- plastycznych: celem jest rozwój różnorodnych sposobów twórczej ekspresji, wyobraźni, pomysłowości, kształtowanie wszechstronnego rozwoju oraz atrakcyjne zagospodarowanie czasu wolnego (jedna godzina dla każdej grupy w br. szkolnym i jedna godzina dla każdej grupy w przyszłym szkolnym).
aktywny wypoczynek pod profesjonalną opieką
Od 1 marca do 31 grudnia 2012 r. 105 uczniów SP1 podzielonych na osiem grup uczestniczy w zajęciach z profilaktyki uzależnień, prowadzonych przez wykwalifikowanych nauczycieli. Zajęcia finansowane są ze środków Miasta Otwock. Dostrzegamy potrzebę działań profilaktycznych z zakresu zapobiegania zażywaniu substancji psychoaktywnych oraz nowemu, niebezpiecznemu zjawisku picia przez dzieci napojów energetyzujących.
Proponowany przez nas program ma na celu zmniejszanie ryzyka występowania uzależnień od alkoholu, narkotyków i innych szkodliwych substancji, poprzez opóźnienie lub przeciwdziałanie inicjacji, niedopuszczanie do eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi, zmniejszanie ryzyka ich używania oraz związanych z tym problemów. Do zadań programu należy dostarczenie dzieciom i młodzieży informacji na temat zdrowego stylu życia oraz zmotywowanie do poszukiwania konstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnościami, aby uzależnienia nie stały się zastępczymi sposobami radzenia sobie ze szkodliwymi społecznie zachowaniami
Proponujemy realizację zadań poprzez zorganizowanie zajęć:
- psychoprofilaktycznych: celem jest podniesienie kompetencji życiowych oraz społecznych dzieci i młodzieży, przez nabycie ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych, w tym umiejętności nawiązywania kontaktów z ludźmi, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, opierania się naciskom ze strony otoczenia itp. (jedna godzina w tygodniu dla grupy);
- rekreacyjno-sportowych: celem jest zagospodarowanie czasu wolnego, uczenie dzieci współpracy w grupie, kształtowanie postawy zdrowego współzawodnictwa, ograniczenie kontaktu z grupami nieformalnymi, często przejawiającymi oznaki patologii społecznej (jedna godzina dla każdej grupy w br. szkolnym i jedna godzina dla każdej grupy w przyszłym roku szkolnym);
- promujących zdrowy styl życia: celem jest wskazanie zachowań prozdrowotnych i zwiększenie świadomości dzieci i młodzieży dotyczącej zagrożeń zdrowia (jedna godzina dla każdej grupy w przyszłym roku szkolnym);
- plastycznych: celem jest rozwój różnorodnych sposobów twórczej ekspresji, wyobraźni, pomysłowości, kształtowanie wszechstronnego rozwoju oraz atrakcyjne zagospodarowanie czasu wolnego (jedna godzina dla każdej grupy w br. szkolnym i jedna godzina dla każdej grupy w przyszłym szkolnym).
W czasie ferii zimowych 132 dzieci wzięło udział w zajęciach sportowych, komputerowych i plastyczno-muzycznych. Zajęcia odbywały się w Szkole Podstawowej nr 1. Zorganizowane zostały z myślą o dzieciach i ich rodzicach. W szczególności zależało nam na zagospodarowaniu czasu wolnego uczniów i ułatwieniu rodzicom organizacji okresu ferii poprzez aktywny wypoczynek pod profesjonalną opieką. W czasie zajęć sportowych dla młodszych dzieci chcieliśmy zaszczepić chęć udziału w sportowych zajęciach pozalekcyjnych, zapoznać ich z elementarnymi zasadami gier zespołowych, nauczyć podstawowych technik, zachęcić do współpracy w większej grupie.
Jednym z głównych celów było również wpajanie dzieciom zasady fair play, podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz porządku i higieny. Zajęcia umożliwiły uczniom poznanie własnej wartości, uzdolnień, talentów i swoich mocnych stron, wspierały w rozumieniu i przeżywaniu pozytywnych emocji oraz pomagały w kształtowaniu pożądanych postaw społecznych. Aktywny wypoczynek poprzez zajęcia prowadzone w zdrowych i bezpiecznych warunkach wpływał pozytywnie na rozwój psychofizyczny dzieci.
Celem zajęć komputerowych było stymulowanie aktywności poznawczej i twórczej uczniów. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach i angażowały się w wykonywanie ćwiczeń:
- w programie Paint: wyszukiwały w Interneciedarmowe ilustracje zimy, zapisywały na dysku znalezione materiały, uzupełniały zapisane obrazy dodatkowymi elementami;
- w programie Word: pisały krótki teksti go formatowały, poznały kształty dostępne w Wordzie, wstawiały je i formatowały, następnie za ich pomocą wykonały laurki na Dzień Babci i Dziadka;
- w programie Gimp: korzystając z toto riali wykonywały różne prace: przenikanie, tło gwiazdkowe, zdjęcie artystyczne, plakaty;
- poznały podstawy programu Edytor Postaci: tworzyły krótki filmik „Skacząca piłeczka”.
Na zakończenie zajęć dzieci mogły zagrać w gry edukacyjne, logiczne i zręcznościowe wskazane przez nauczyciela.
Na zajęciach plastyczno-muzyczno-ruchowych dzieci nabyły umiejętności gospodarowania czasem wolnym w sposób atrakcyjny. Nowe gry i inspirujące zabawy muzyczno-ruchowe przyczyniły się do wyrabiania nawyku czynnego wypoczynku i stosowania zasady współzawodnictwa. Zajęcia rozwijały kreatywną osobowość ucznia, poszerzały jego wiedzę, wzbogacały słownictwo i twórczą aktywność. Dzieci postrzegały te zajęcia jako wesołą zabawę, podczas której ukazywane są wartości płynące z rozwoju własnych zainteresowań, koleżeństwa i przyjaźni.